:: Çizgi Roman Okurları Platformu ::

http://groups.yahoo.com/group/croplatform/

Archive for 06 Oca 2007

Sanat Dünyamız – Çizgi Roman: Çizgi, roman

Posted by croplatform Ocak 6, 2007

Kitap adı          : Çizgi roman : çizgi, roman

Seri adı            : SANAT DÜNYAMIZ üç aylık kültür dergisi

Yayınevi           : YKY

Yıl                   : 22

Sayı                 : 64

Basım yılı         : 1997

Sayfa sayısı      : 312 (kapak hariç)

 

            Çizgi roman yazıları derlemesi. Derleme, Türk çizgi romanını, çeviri çizgi romanları ve dünya çizgi romanını yakından bilen yazar, araştırmacı ve sanatçıların çeviri, araştırma, inceleme ve tanıtım yazılarından oluşmaktadır. Muhteşem bir kaynak eser.

Talat Güreli’nin katkılarına teşekkürle başlayan kitabın açılış çalışmasını Ceyda Akaş yapmış. 

 

  • Önsöz                                                                                    Ceyda Akaş
  • Dünya’da Çizgi Roman                                                           Kosta Ceran
  • Türkiye’de Çizgi Roman                                                         Talat Güreli
  • Çizgi Romanlar                                                                       Thomas Inge
  • Chester Gould                                                                        Yazarı bilinmemekte
  • Dick Tracy’nin Patronu                                                           Robert M. Yonder
  • Çizgi Roman Ustası: Will Eisner’in Sanatı & Ruhu                    Michael Barrier
  • Ivo Milazzo’nun Çizgilerindeki İdealistlik: Ken Parker         Hakan Şaşmaz
  • Bir Postmodern Klasiği: Alaska                                               Hasanali Yıldırım
  • Ken Parker’ın Yaratıcılarıyla Söyleşi                                 Aurelio Gallepini
  • Çağının Bir Tanığı Olarak, Tenten, nam-ı diğer Hergé           Sinan Gürdağcık
  • Silver Surfer: “Uyruksuzlar İçinde Uygunsuz Biri”                    Cem Bakır
  • Asterix’ten “Yalnız Kovboy”luğa:  René Goscinny                   Ali Platin
  • Ben Garip, Yalnız Bir Kovboyum… Red Kit ve Ötesi Cuno Affoltor – Urs Hangartner
  • Atlantis Efsanesi                                                                     Hasanali-Hüseyin Yıldırım 
  • Mandrake                                                                              Lee Falk – Phil Davis
  • Kızıl Maske                                                                            Vankeer
  • Anatomi Estetiğinin Büyük Şairi Burne Hogart’la Söyleşi          Hubertus Hühne
  • Barbar Conan Efsanesi                                                           Ali Recan
  • Drago                                                                                    Claude Le Gallo
  • Western Tutkusu                                                                    Talat Güreli
  • Zagor’un Yaratıcıları ile Söyleşi                                               Domenico Denaro
  • Buck Jones’tan Red Kit’e: Western Çizgi Romanı                   Georg Sesslen
  • Tex: Düşünceler ve Grafik Kaynaklar                          Domenico Denaro
  • Çizgi Romanların Gelişimi ve Underground Tarzı                      Gray G. Groth
  • Yeni Süper kahramanlar – Bir Grafik Değişim              Arlen Shumer
  • Çağımızdan Birkaç Çizgi roman ve Yaratıcıları: Kişiliğin
  •  Dışavurumu mu Kitlelerin cezp edilmesi mi?                 Tom Gross
  • Garth                                                                           Bernard Schaffer
  • Azıyla Fazlasıyla Mad                                                 Z. W. Fuchf
  • Juillard: “Tarihle Karşılaşmakla Yetiniyorum”               Guilles Ciment
  • Dermaut ve Bardet: Tarihi Ele Alarak Güncel Konulardan Bahsediyoruz
  • Beb Bir Resimli Romancıyım                                       Serdar Anlağan

Posted in Çizgi Roman Kaynakları | Leave a Comment »

Dampyr 5, 6, 7

Posted by croplatform Ocak 6, 2007

DAMPYR 5

Sotto il Ponte di Pietra – Taş Köprünün Altında

Öykü ve Senaryo: Boselli

Çizen: Luca Rossi

Çeviren: Zeynep Akkuş

 

Oğlak Yayınları

Mayıs 2002

 

ÖZET:

Babasının kitaplarından edindiği bilgiyle Harlan Prag’a gider. Burada önce “başka bir birlikten” olan ve “spok” denilen hayaletlerle ilişkisi olan Nikolaus’la tanışır. Ardından “Vergessene Gasse” (Kayıp Sokak) sokağını ve “Kayıp Adımlar Tiyatrosu”nu bulur. Burada Caleb Lost’la tanışır ve Gecenin efendileri hakkında ayrıntılı bilgi alır.

 

Bu arada Prag mistisizmi boş durmamaktadır. Oyuncak bebekleri tamir eden Doctor Comenius, Golem’i tekrar diriltmek üzere harekete geçer. Golem dirilir. Ancak eski Getto sokaklarında yaşanan kovalamacalar sonunda Nikolaus’un yardımıyla Harlan onu engeller. Bu konuda ona, Zrcadlo (ayna) diye çağrılan kişi de yardım eder. Yüzünü şeytana sattığı için başkalarının yüzüne bürünebilen bu kişi sevgilisinin intikamını almak için Harlan’ın kimliğine bürünür ve ölür.

 

DAMPYR 6

La Costa Degi Scheletri – İskeletler Sahili

Sotto il Ponte di Pietra – Taş Köprünün Altında

Öykü ve Senaryo: Boselli

Çizen: Maurizio Dotti

Çeviren: Zeynep Akkuş

 

Oğlak Yayınları

Haziran 2002

 

ÖZET:

İki ölüme ayrılmış güzel bir öykü.

 

Caleb Lost’tan yönlendirmesiyle Harlan, Kurjak ve Tesla Afrika’nın güneybatısında bulunan bir ülkeye yolculuk ederler. Burada açık fikirli, küçük bir polis grubuyla iş birliği yaparlar. Onlara bir tür şaman olan Muaive de yardım eder.

 

Bu ülkede iki gecenin efendisi vardır: Gezgin zenci ve yalnız yaşayan “Omulu”, elmas madeni sahibi acımasız “Vathek”.

           

Gerilimin iyice tırmandığı bu sayının finalinde kahramanlarımız önce elmas madenini koruyan paralı askerlerin saldırısına uğrar kurtulurlar, ardından “Gece Lejyonu” saldırıya geçer.

 

DAMPYR 7

Zona Proibita – Yasak Bölge

Öykü ve Senaryo: Boselli

Çizen: Luca Rossi

Çeviren: Zeynep Akkuş

 

Oğlak Yayınları

Temmuz 2002

 

ÖZET:

Gece Lejyonu’nun elinden ancak Omulu’nun müdahalesiyle kurtulabilen ekip Jan Vathek’in peşine düşer. Ancak yine başarısız olur. Omulu’nun ikinci müdahalesiyle kıl payı kurtulurlar. Vathek, Harlan’ın tahmininden hızlı ve güçlüdür. Vathek öldü sanılarak morga kaldırılır. Ancak bu defa Omulu vampire dönüştürmediği ama kendisine tapan yerel polis güçlerini harekete geçirerek Harlan’ı, dostlarını ve işbirliği yaptıkları polisleri öldürtmeye kalkışır. Kovalamaca çöle kayar. Çölde kurulan tuzağa düşen Omulu öldürülür. Bu arada morgda katliam yapmış olan Vathek otostop yaparak Angola’ya doğru yola çıkar.

 

Posted in Dampyr arşiv | Leave a Comment »

Bilgin Adalı (Okur – Yazar)

Posted by croplatform Ocak 6, 2007

BİLGİN ADALI

 

ÇROP – Bilgin bey merhaba, sizi biraz tanıyabilir miyiz?

B.A. – 60’lı yıllardan bu yana Türk edebiyatının içinde, şiir, öykü, eleştiri ve tanıtım yazılarıyla yer alan biriyim. 80’li yıllarda başlayıp 2000’e kadar suren bir suskunluk dönemi yaşadıktan sonra, yeniden başladım yazmaya, ama bu kez çocuk kitapları yazmaya koyuldum. Telif ve çeviri, imzamı taşıyan toplam otuz kitabım var.  

ÇROP – Çocuklar ve gençler için yazdığınız kitapları bize hatırlatır mısınız? 

B.A. –  Bunların 19’u özgün ve uyarlama çocuk ve gençlik kitabi. Zaman Bisikleti, Çatalhöyük öyküleri gibi bilimkurgu, Dünya Artık Daha Güzel gibi fantastik    kitaplarım var. Gençler için İlyada’yı, Odisseia’yi, Dede Korkut’u Türkçe’de ilk kez tümüyle manzum olarak yeniden yazdım. Çanakkale savaşını, insani boyutuyla hamasiyata kaçmadan destanlaştırdım.  

 .          

 

 ÇROP – Biz sizin başka alanlarda da epeyi ürün verdiğinizi biliyoruz. 

B. A. – Evet, 10 yıl kadar TRT Televizyonu’nun ilk yönetmenlerinden biri olarak belgesel filmler çektim, çocuk, gençlik ve kültür – eğitim programları yaptım. 1974’ten beri yazarlık, senaryo yazarlığı, belgesel film yapım ve yönetimi gibi konularda dersler veriyorum çeşitli üniversitelerde. 1984’ten 2000 yılına kadar da çeşitli reklam ajanslarında yazar ve yaratıcı yönetmen olarak görev aldım. Bu arada, çok sayıda belgesel filme, tanıtım filmine senaryo yazdım.  

ÇROP – Veee çizgi roman… Hangi yıllarda tanıştınız kendisiyle? 

B. A. – 50’li, 60’lı yıllarda iyi bir çizgi roman okuyucusuydum.  

ÇROP – İlk neleri okudunuz peki? 

B. A. – 40’lı yılların Baytekin’ini bir tavan arasında bulduğum eksiksiz bir koleksiyondan okudum. İnanılmaz bir keyif aldım. Sanırım hâlâ çok ciddi bir bilimkurgu okuyucusu olmamı, bilimkurgu diye niteleyebileceğimiz (Zaman Bisikleti örneğin) kitaplar yazmamı buna borçluyum. Tek silahı kemendi olan Pecos Bill, bugün çok az kişinin anımsadığı Oklahoma, Mandrake, Superman’in klasik öyküleri, Kızıl Maske, Tex, Tom Miks, Tenten vb. başucu kitaplarım arasındaydı.   ÇROP – Sonra? 

B. A. – Illustrated Classics’in neredeyse tüm koleksiyonunu okudum. Illustrated Classics’ten okuduğum romanların bir öbeği çevrilmemişti daha Türkçe’ye. Bu bana ilginç bir ivme kazandırdı. Ortaokulu bitirmeden, daha önce çizgi roman olarak tanıştığım klasiklerden bulabildiklerimin tümünü bu kez roman olarak okudum. Bu da Kafka, Hermann Hesse, William Faulkner, Günter Grass, bizden Bilge Karasu, Yusuf Atılgan gibi zor yazarları lise sıralarındayken keyifle okumama yardımcı oldu.  

ÇROP – Günümüze gelirsek, şimdilerde çizgi roman olarak neler okuyorsunuz? 

B. A. – Açıkçası bir kopma yaşadım çizgi romanla. Öyküler bozuldu, çizgiler sevimsizleşti. Elime geçtikçe Red Kid, Asterix okuyorum. Okuduğum şeyler hepsi de ama zaman içinde yolculuk yapmak gibi keyifli oluyor benim için. 

ÇROP – Bu kadarla kalıyor mu tüm ilişkiniz?

B. A. – Yok, ilişkimizde çok özel bir doruk noktası yaşadık: Önceki yıl,  Michael Chabbon’un Everest yayınevinden çıkan Kavalier & Clay romanının (bu sözcüğü de hiç sevmem ya) redaksiyonunu yaptım.  

ÇROP – Peki bir yazar, yönetmen, sanatçı olarak çizgi romana, çizgi filme nasıl             bakıyorsunuz?

B.A. – Çocuklara ve gençlere yazıyor, her yıl en az on okulda çocuklarla söyleşiyor, gençlere yazarlık ve sinema dersler veriyorum. Hep onlarla iç içeyim. Bu benim çocuk yanımı, genç yanımı diri tutuyor hep. Doğrusu, kitaplarımdan kimileri, çizgi film ya da çizgi roman olarak uyarlansa onlara bu yolla da ulaşabilmeyi çok isterim. Örneğin, Zaman Bisikleti çok güzel bir çizgi roman olabilir. Çatalhöyük öyküleri de öyle. Hele Kaledibi Sokağı muhteşem olur diye düşünüyorum. 

ÇROP – Çizgi içi çizgi dışı son bir soru: Kaç yaşındasınız? 

B. A. – 1944 doğumluyum. Ama 55’te demir attım, soranlara öyle diyorum. Kendimi hâlâ 25-27 yaşlarında hissediyorum. Bel fıtığımı, ağarmış saçlarımı, kabartma haritaya dönmüş yüzümü, yokuş çıkarken kasılıp ağrıyan bacağımı, tıknefes olmamı falan hesaba katmıyorum elbette. O kadar kusur kadı kızında da bulunur…

Hemen çizgi romanlara dönmek istiyorum yeniden: Çizgi roman kahramanlarında bu kusurlar da bulunmaz… Yıllar bizi kendi bildiği gibi yoğururken, çizgi roman kahramanları hiç değişmez. Ne oluyor, kuşaktan kuşağa yazarları, çizerleri değiştikçe üsluplar değişiyor. Çizgi roman, TV dizileriyle rekabete girişiyor. Kimi zaman kendisi TV dizisi oluyor. Ama kahramanların hepsi de ilk öykülerinin matbaadan çıktığı günkü kadar genç ve diri. Dünyamıza tutulan aynalardan biri onlar. Keşke çocuklar Kurtlar Vadisi’nin Polat Alemdar’ını örnek alacaklarına, Superman’i, Örümcek Adam’ı falan örnek alsalar.

Posted in ÇR Okurlar - Emek Verenler | Leave a Comment »