:: Çizgi Roman Okurları Platformu ::

http://groups.yahoo.com/group/croplatform/

Çizgi Romanımızda En Geri Kalan Şey: Yazarlık

Posted by croplatform Ağustos 10, 2007

Çizgi Romanımızda En Geri Kalan Şey: Yazarlık

Belki çizgi roman sanatımızın gelişmemesinin herkes farkındadır. Yayınlar, genç ve yetenekli gençlerin harcanması, yerli üretimin çok kısır alanlarda sınırlı kalışı… Ve elbette daha çoğaltılabilecek olan onlarca yetersizlik ve gelişememeler… Ancak eminim çizgi roman ve gelişmeme odaklı sorular hazırlasak ve sorsak herkesten “çizer” temelli yanıtlar gelecektir. Çizerlerimizin yeteneklerini sergileyecek alan bulamamaları, yayınevlerinin duyarsızlığı v.s.

Oysa çizimin dışında da bir çok çizgi roman branşı var. Bunun başında da yazarlık gelmektedir.

Mizah çizgi romanının ezelden gelen bir “espri bulucusu” geleneği vardır. Buna göre çizere bir de yazar statüsündeki kişi espri bulur. Zaman içerisinde yeteneği olan çizime, olmadı yazarlığa geçerler.

Ancak mizah çizgi roman türünün dışında bir türlü gelişemeyen “ciddi” çizgi roman türünde çizerlere zaman zaman şanslar tanınırken “yazar-senaristlere” neredeyse hiç şans tanınmamaktadır. Dünya çizgi romanında adı duyulmuş onlarca yazar varken ülkemiz çizgi romanında bu alanda sanatını icra eden kişilerin ismini saymak mümkün değildir.

Çizer odaklı “çizgi roman bakışı” sürdükçe “çizgi roman yazarlığı-senaristliği”nden çok şey beklenmemelidir.

Son zamanlarda ülkemiz de dahil bir çok çizgi roman yazarının romanlarının basıldığına şahit oluyoruz. Bu kişiler kitap yazmayı çizgi roman senaristliğiyle paralel sürdürmektedirler. Buna karşın bizim potansiyel taşıyan, yetenekli ve birikimli yazarlarımız çizgi roman için üretmeyi hedefledikleri konuları sadece kitap olarak değerlendirmektedirler. Ya da çizgi roman için de yazabilecekken olmayan bir alanda olmayan hedefi aramak yerine pes etmektedirler.

Sözgelimi bugün ülkemizde Can yayınları tarafından basılan PITIRCIK serisinin yazarı GOSCINNY Asterix ve Red Kit çizgi romanlarının yazarıdır. Her iki alanda da ustalaşmıştır. Mesela, Pıtırcık Pazar’da kitabını okurken “benim balığım kokmuyor” diyerek balığını vurmak üzere kaldıran Balıkçı’yı elbette hemen Asterix’ten hatırlıyoruz. Yazar, birikimini ve çalışmalarını harmanlayarak esnek mizah tarzıyla ve becerikli kaleminin ürünlerini bir araya getirebilmiştir.

Bizdeyse yazarlıktan çizgi romana geçiş yapanları saymazsak (herhalde Ahmet Ümit’ten başkası yoktur) rastlamak mümkün değildir.

İşte Nihat Polat… Polisiye yazan yazar eski bir çizgi roman okuru olarak eminim eline fırsat geçse çizgi roman yazarlığı yapmak isteyecektir. “146 B CELLADIN DÖNÜŞ HÜKMÜ” ilk romanı. KAVİM YAYINCILIK’tan basıldı.

“Çocukluğumun ilk okumalarını düşündüğümde ilk aklıma gelen Tarkan, Kara Murat ve Karaoğlan dergileridir. O zamanlar Ankara’nın sakin ve bir o kadar da çocuksu ikliminde her hafta heyecanla beklerdim yeni bir macerayı. Kendi harçlığım olmadığından, en küçük amcam sayesinde okuyabiliyordum onları. Her hafta maceradan maceraya koşuyor, hayal dünyasının kapılarını aralıyordum. İlkokulun sonlarına kadar bu heyecanlı okumalarım devam edip gitti artarak. Gırgır ile tanışmam peşi sıra çizgi romanlar ile yeni ufuklara açılmam hiç de zor olmamıştı. Bizim dönemimizin ağabeylerinden, benim amcamdan gördüğüm ve severek takip ettiğim Zagor, Teksas, Tommiks, Mandrake, Mister No, Ken Parker okumalarım haliyle benden sonra kardeşlerime geçmiş, onlar da benim izlediğim yolları takip etmişlerdi.” diyen Polat, belki de benim iddiama destek oluyor farkında olmadan.

hayalsaati.com söyleşisi…

 Oğuz Özteker ise bir çok platformda çizgi roman araştırmaları yaparken yine çizgi roaman senaristliği talebini dile getirmiş bir yazardır. “Hollywood Stili Yeşilçam Öyküleri” adlı kitabı ANARRES Yayınlarından çıktı. Eğlenceli ve mizahi öykülerden oluşan kitabı okuyanların genel görüşü öykülerin çizgi romanda ayrı bir lezzet kazanacaklarıdır. 

Yıllarını çizgi romana çizer, garfiker, yazar, editör olarak vermiş olan Aşkın Güngör’ün son kitabı “Sevgili Salak” Olgu Kitaplığı’nca basıldı. Türk underground edebiyatına çok şey katabilecek olan kitap, Beyoğlu’nun arka sokaklarında geçen hazin bir aşk hikayesini gizemli ve psikolojik derinlikli bir altyapıyla sunuyor okuyucusuna. 

*** 

Eminim gözden kaçan çok örnek vardır ve belki de bana kırılırlar. Ancak amacım sadece çok önemli ve gözden kaçan bir ayrıntıya değinmekti. Bir daha bakalım çevremize… Diğer ülkelerdeki gibi “çizgi roman yazarlığı” mesleği olan birilerini görüyor muyuz? Görmüyoruz…! Görelim ama… 

www.nihatpolat.com

oguzozteker@yahoo.com

www.askingungor.com   

Ümit Kireççi

Bir Yanıt to “Çizgi Romanımızda En Geri Kalan Şey: Yazarlık”

  1. Is this gonna Kill You? No i Dont Think so !

Yorum bırakın